magyar english
A weboldalról...
2008. júl. 24.

Hol, hogyan, ki, mikor, mit, hogyan tovább...

Minden cég életében eljön az a pillanat, amikor egy éppen aktuális főnök / tulajdonos kiadja a parancsot: a cégnek márpedig weboldal kell. Innentől kezdve elkezdenek pörögni az események, és jön a pánikolás: mi kell egy weboldalhoz? Hogyan is kellene megcsinálni? Mit is akarunk a weboldalon? Akarunk egyáltalán valahová fejlődni? Ért ehhez valaki - mármint a főnök 14 éves fián kívül? Van ezzel kapcsolatban valamilyen stratégia?

Ebben a kis írásban azt foglalom össze, hogy kis cégünk esetében milyen megfontolások mentén lett kialakítva a weboldal infrastruktúrája, milyen kapuk vannak nyitva hagyva, és hova tud / fog fejlődni idővel.

Első lépések, design

Több weboldal születésénél bábáskodtam már, így van némi tapasztalatom a létrehozásuk környéki mizéria kezelésében. A legtöbb esetben az ember elveszik abban, hogy mit is akar, mivel szeretné megtölteni a weboldalt (ez ugyebár tartalmi kérdés, és nagyon fontos, de majd később térek ki rá), és csak ezután kezdődik el design-al való foglalkozás. Ezt én most fordítva csináltam. A szokásos dolgok mindenképpen kellenek egy főoldalra: logó, menü, fő tartalom elhelyezésére konténer, a főoldalon meg némi strukturális elrendezés. Teljesen mindegy, hogy webáruházat, vagy blog-oldalt, vagy közösségi portált akarunk építeni, a keretnek nagyjából stimmelnie kell - persze, vannak optimalizált template-ek, meg minden, de ilyen apróságokon most ne akadjunk fent. Mivel egy művészi tervezés általában nem két napos feladat, többszöri iteráción kell egyébként is keresztül menni, így közben van idő kitalálni a tényleges tartalmat, meg a további infrastrukturális megoldásokat.

Essünk akkor neki a design-nak. Céglogo van? Cégszínek? Visual guide? Akármi? Persze, hogy nincs. Akkor ki kellene találni. Persze, végig lehet nézni a netet, vannak ingyenes logo-készítő oldalak, ingyenes (vagy majdnem ingyenes, mert olyan olcsó) site-template készítő / letöltő oldalak. Itt van néhány, a teljesség igénye nélkül:

Nagyjából 2-3 napig lehet rajtuk nézelődni, hogy valami, a főnök számára is tetsző dolgot találjon az ember, de azt azért megállapítottam, hogy az esetek többségében vagy gagyi a megoldás, vagy már sokan használják, tehát az egyediségnek lőttek.

Ekkor döntöttem el, hogy inkább profival csináltatom meg a tervezést, de akkor már legyen a lúd kövér: cégarculat, logo-val, weboldallal, névjegykártyával, cégpapírral, stb. A választásom az Artistokrats-ra esett, az egyik kedves ismerősöm fia viszi. A referenciamunkáik eléggé meggyőzőek voltak, és én sem csalódtam a végeredményben.

Mi ennek a megoldásnak a hátulütője? Természetesen az ár. Azt viszont meg meg kell tanulni, hogy design terén az olcsó húsnak tényleg híg a leve - látva egy ismerős "5000 Ft-os" céglogo-ját, már nem is bántam, hogy az arculatra sokkal többet költöttem.

Második lépés, domain név

Domain név regisztráció nélkül nem ússzuk meg. Szerencsére, ezt bármelyik internetszolgáltatónál megtehetjük, kisebb-nagyobb összegért. Érdemes azonban odafigyelni arra, hogy a domain név talán még fontosabb is, mint magának a cégnek a neve, hiszen a legtöbb ügyfél / érdeklődő ezzel fog találkozni. Sőt, a névjegykártyákon is fel lesz tüntetve. Sőt, az email címek végződése is ez lesz. Sőt, a külföldi érdeklődők számára is felismerhetőnek kell lennie. Hogyan fogod bediktálni a telefonba, hogy a lehető legkevesebbet kelljen magyarázni? És a legfontosabb: ugye nem foglalta le másik cég?

Nálunk eléggé be volt szűkítve a mozgástér: a bell.com és egyéb: .org, .biz, .net -ek foglaltak voltak ugyanúgy, mint a .hu végődés. Lehetett volna még bellconsulting.hu, de az már hosszú. Lehetett volna bell-it.hu, de abban meg kötőjel van, azt magyarázni kell. Lehetett volna bellit.hu, ez meg nem tetszett. Maradt a bell.co.hu, mint lehetőség, ezzel most teljesen ki vagyok békülve.

Harmadik lépés, infrastruktúra

Ha nem akarjuk saját magunknak hostolni a weboldalt - és ezzel a nyakunkba venni mindenféle problémát a céghálózatot érintő hackertámadásoktól kezdve a rendelkezésre állásig - akkor érdemes egy szolgáltatónál bérelni tárhelyet. Ha viszont ránézünk a kínálatra, akkor már meg kell hoznunk néhány döntést.

Nos, nálunk a következő a szituáció:

  • Az Interware szolgáltat - sávszélesség és rendelkezésre állás biztosított (nem mintha Google-t szeretnék implementálni), van jóárasított csomagjuk, ha kell, adnak email címet, amire van webes bejelentkezési lehetőség, végszükség esetén. Emellett, könnyen lehet integrálni mindenféle SMS-ben fizetős dolgot, ha egyszer valamikor szükség lenne rá.
  • Statikus tárhely van előfizetve - egyrészt, ez anyagilag a legkevésbé megterhelő, másrészt ez nekem is egy kísérlet: kíváncsi vagyok, hogy hol húzódik a jelenlegi, statikus lapokra épülő technológia határa. Az az állítás, hogy minden szolgáltatást meg lehet kapni a neten, és ezeket össze is lehet integrálni. Ha ez igaz, akkor még dinamikus tartalom esetén sem lesznek problémáim.
  • Weblap szerkesztés, tartalomgenerálás - most éppen EditPlus-ban gépelem e sorokat (aki nem ismerné, ez egy nagyon klasz text-editor). Tudom, hogy ez nagyon old-scool, és csak egy bizonyos website-méretig lehet használni, de most ez megfelel (senki se becsülje le a replace-all erejét). A későbbiekben át fogok térni Dreamweaver-re, vagy RapidWeaver-re.
  • Email - Google Mail for Enterprise. 20 postafiókig ingyenes, van közös címlista és naptárkezelés. Thunderbird, Apple Mail és az iPhone is támogatja, a webes elérés természetes. Kisvállalkozásoknak tökéletes.
  • Statisztikák - Google Analytics. Bár vannak korlátai, és egyesek szerint korrigálni kell néha a számokat, arra, hogy legyen egy átfogó képünk a felhasználásról: tökéletes.
  • Blog / visszajelzések - blog.hu, freeblog.hu, vagy blogspot.com lesz. Még nem döntöttem el. Az viszont biztos, hogy az Origo / TotalCar - Belsőség stílusában fog menni, azaz cikk az oldalon, blog a blogon.

Negyedik lépés, tartalom

Most éppen itt tartok. Készen van a főoldal, bemutatkozó oldal, a jogi nyilatkozat, de ezek csak a kötelező elemek. Egy alkalmazás már teljesen kész (apró finomítás hiányzik), egy újon pedig most dolgozok. Nagyjából 8-10 cikk címe már megvan előre, ezek szépen lassan - ahogy időm engedi, mivel főmunkaidőben nem tartalmat generálok - fel fognak kerülni a weboldalra. Tervek szerint hetente legalább egy, de inkább sűrűbben.

Ötödik lépés, hirdetés

A netes (és úgy általában) a marketing-lehetőségekről remek blog-ok vannak, ajánlom olvasásra mindenkinek, a lehetőségekbe itt nem is mennék bele. Amit viszont csinálok:

  • Mind a Google, mind a Yahoo ad arra lehetőséget, hogy beindexeltesd a weboldaladat. Új anyag felkerülésekor ezeket meghívom, így hamarabb kerülnek be az internet véráramába az információk.
  • Nem véletlen, hogy a blog rész ki lesz szervezve. Nem reménykedek Index címlapsztoriban (jelenleg ugyebár ez a blogolás szent grálja), de bízok a turbózott szájhagyomány erejében.
  • AdSense és E-Target hirdetések. Ezt majd egy kicsit később, ha már lesznek érdekesebb szolgáltatások.

Hatodik lépés, napi kontroll, visszamérés

Egy blogot karban kell tartani, ez mindenki számára triviális. Trollok, elsőzők, vandálok, tárgár emberek, témától elütő tartalmak, stb, szóval ezzel van / lesz elég munka. Szerintem itt be fogom járni a szokásos utat: nyitott post-írási lehetőség mindenkinek, aztán jön néhány vadbarom és szétrombolja a normális kommunikációt, ezért áttérés a "csak regisztrált felhasználóknak" kommmentírásra, végül pedig, az oda nem illő kommunikációk visszafogása érdekében az engedélyezősdi bevezetése. Őszintén szólva, nagyon örülnék, ha lenne akármelyik ingyenes blognak olyan szolgáltatása, amit slashdot.org-on megvalósítottak: a közösség értékeli a hozzászólásokat, és az értékelésnek megfelelően maga a közösség moderálja magát. Reméljük, egyszer bevezetik valahol.

A statisztikákból, visszamérésekből remélhetőleg lesz némi visszajelzés azzal kapcsolatban, hogy a közösséget milyen téma érdekli. Ez még egy nem teljesen tiszta terület számomra, úgyhogy itt az elsődleges cél a tapasztalatszerzés.

Ha már egyszer idáig eljutottunk, akkor vissza lehet menni a negyedik lépésre. A többit pedig meglátjuk :-)

Címkék: