Minden cég életében eljön az a pillanat, amikor egy éppen aktuális főnök / tulajdonos kiadja a parancsot: a cégnek márpedig weboldal kell. Innentől kezdve elkezdenek pörögni az események, és jön a pánikolás: mi kell egy weboldalhoz? Hogyan is kellene megcsinálni? Mit is akarunk a weboldalon? Akarunk egyáltalán valahová fejlődni? Ért ehhez valaki - mármint a főnök 14 éves fián kívül? Van ezzel kapcsolatban valamilyen stratégia?

Ebben a kis írásban azt foglalom össze, hogy kis cégünk esetében milyen megfontolások mentén lett kialakítva a weboldal infrastruktúrája, milyen kapuk vannak nyitva hagyva, és hova tud / fog fejlődni idővel.

Első lépések, design

Több weboldal születésénél bábáskodtam már, így van némi tapasztalatom a létrehozásuk környéki mizéria kezelésében. A legtöbb esetben az ember elveszik abban, hogy mit is akar, mivel szeretné megtölteni a weboldalt (ez ugyebár tartalmi kérdés, és nagyon fontos, de majd később térek ki rá), és csak ezután kezdődik el design-al való foglalkozás. Ezt én most fordítva csináltam. A szokásos dolgok mindenképpen kellenek egy főoldalra: logó, menü, fő tartalom elhelyezésére konténer, a főoldalon meg némi strukturális elrendezés. Teljesen mindegy, hogy webáruházat, vagy blog-oldalt, vagy közösségi portált akarunk építeni, a keretnek nagyjából stimmelnie kell - persze, vannak optimalizált template-ek, meg minden, de ilyen apróságokon most ne akadjunk fent. Mivel egy művészi tervezés általában nem két napos feladat, többszöri iteráción kell egyébként is keresztül menni, így közben van idő kitalálni a tényleges tartalmat, meg a további infrastrukturális megoldásokat.

Essünk akkor neki a design-nak. Céglogo van? Cégszínek? Visual guide? Akármi? Persze, hogy nincs. Akkor ki kellene találni. Persze, végig lehet nézni a netet, vannak ingyenes logo-készítő oldalak, ingyenes (vagy majdnem ingyenes, mert olyan olcsó) site-template készítő / letöltő oldalak. Itt van néhány, a teljesség igénye nélkül:

Nagyjából 2-3 napig lehet rajtuk nézelődni, hogy valami, a főnök számára is tetsző dolgot találjon az ember, de azt azért megállapítottam, hogy az esetek többségében vagy gagyi a megoldás, vagy már sokan használják, tehát az egyediségnek lőttek.

Ekkor döntöttem el, hogy inkább profival csináltatom meg a tervezést, de akkor már legyen a lúd kövér: cégarculat, logo-val, weboldallal, névjegykártyával, cégpapírral, stb. A választásom az Artistokrats-ra esett, az egyik kedves ismerősöm fia viszi. A referenciamunkáik eléggé meggyőzőek voltak, és én sem csalódtam a végeredményben.

Mi ennek a megoldásnak a hátulütője? Természetesen az ár. Azt viszont meg meg kell tanulni, hogy design terén az olcsó húsnak tényleg híg a leve - látva egy ismerős “5000 Ft-os” céglogo-ját, már nem is bántam, hogy az arculatra sokkal többet költöttem.

Második lépés, domain név

Domain név regisztráció nélkül nem ússzuk meg. Szerencsére, ezt bármelyik internetszolgáltatónál megtehetjük, kisebb-nagyobb összegért. Érdemes azonban odafigyelni arra, hogy a domain név talán még fontosabb is, mint magának a cégnek a neve, hiszen a legtöbb ügyfél / érdeklődő ezzel fog találkozni. Sőt, a névjegykártyákon is fel lesz tüntetve. Sőt, az email címek végződése is ez lesz. Sőt, a külföldi érdeklődők számára is felismerhetőnek kell lennie. Hogyan fogod bediktálni a telefonba, hogy a lehető legkevesebbet kelljen magyarázni? És a legfontosabb: ugye nem foglalta le másik cég?

Nálunk eléggé be volt szűkítve a mozgástér: a bell.com és egyéb: .org, .biz, .net -ek foglaltak voltak ugyanúgy, mint a .hu végődés. Lehetett volna még bellconsulting.hu, de az már hosszú. Lehetett volna bell-it.hu, de abban meg kötőjel van, azt magyarázni kell. Lehetett volna bellit.hu, ez meg nem tetszett. Maradt a bell.co.hu, mint lehetőség, ezzel most teljesen ki vagyok békülve.

Harmadik lépés, infrastruktúra

Ha nem akarjuk saját magunknak hostolni a weboldalt - és ezzel a nyakunkba venni mindenféle problémát a céghálózatot érintő hackertámadásoktól kezdve a rendelkezésre állásig - akkor érdemes egy szolgáltatónál bérelni tárhelyet. Ha viszont ránézünk a kínálatra, akkor már meg kell hoznunk néhány döntést.

Nos, nálunk a következő a szituáció:

Negyedik lépés, tartalom

Most éppen itt tartok. Készen van a főoldal, bemutatkozó oldal, a jogi nyilatkozat, de ezek csak a kötelező elemek. Egy alkalmazás már teljesen kész (apró finomítás hiányzik), egy újon pedig most dolgozok. Nagyjából 8-10 cikk címe már megvan előre, ezek szépen lassan - ahogy időm engedi, mivel főmunkaidőben nem tartalmat generálok - fel fognak kerülni a weboldalra. Tervek szerint hetente legalább egy, de inkább sűrűbben.

Ötödik lépés, hirdetés

A netes (és úgy általában) a marketing-lehetőségekről remek blog-ok vannak, ajánlom olvasásra mindenkinek, a lehetőségekbe itt nem is mennék bele. Amit viszont csinálok:

Hatodik lépés, napi kontroll, visszamérés

Egy blogot karban kell tartani, ez mindenki számára triviális. Trollok, elsőzők, vandálok, tárgár emberek, témától elütő tartalmak, stb, szóval ezzel van / lesz elég munka. Szerintem itt be fogom járni a szokásos utat: nyitott post-írási lehetőség mindenkinek, aztán jön néhány vadbarom és szétrombolja a normális kommunikációt, ezért áttérés a “csak regisztrált felhasználóknak” kommmentírásra, végül pedig, az oda nem illő kommunikációk visszafogása érdekében az engedélyezősdi bevezetése. Őszintén szólva, nagyon örülnék, ha lenne akármelyik ingyenes blognak olyan szolgáltatása, amit slashdot.org-on megvalósítottak: a közösség értékeli a hozzászólásokat, és az értékelésnek megfelelően maga a közösség moderálja magát. Reméljük, egyszer bevezetik valahol.

A statisztikákból, visszamérésekből remélhetőleg lesz némi visszajelzés azzal kapcsolatban, hogy a közösséget milyen téma érdekli. Ez még egy nem teljesen tiszta terület számomra, úgyhogy itt az elsődleges cél a tapasztalatszerzés.

Ha már egyszer idáig eljutottunk, akkor vissza lehet menni a negyedik lépésre. A többit pedig meglátjuk :-)