ALAPELV: NEM AKADÁLYOZZUK A FELHASZNÁLÓT ABBAN, HOGY IGÉNYBE VEGYE A SZOLGÁLTATÁST

Az iPhone-környéki buzz felhívja a figyelmet arra, hogy a felhasználók egy internet bank szolgáltatásait már nem csak és kizárólag az otthoni / munkahelyi számítógépről vehetik igénybe. Az okos telefon legfőbb hívószava, hogy “magammal vihetem az internetet” — és azon keresztül a bankomat is.

Kiemelendő, hogy ebben a játékban nem az iPhone a fontos — a telefon elterjedését számos tényező behatárolja, amibe itt most nem mennék bele — hanem az, hogy a mobilgyártók egymást taposva jönnek ki az olcsóbbnál olcsóbb, böngészővel rendelkező, nagyképernyős, könnyen kezelhető, felhasználóbarát telefonnal — kvázi számítógépet adva a felhasználók kezébe. Ismerve az itthoni mobiltelefon, számítógép-használat és az internet penetráció közötti szakadékokat, ezek az eszközök tömegessé (de legalább kimutathatóvá) tehetik az internet bank alternatív eszközön történő hozzáférés igényét.

Ezeken az eszközökön mások a beviteli lehetőséget, kisebb / eltérő méretű a felhasználói felület, illetve a szolgáltatások (például: nincs egér, nem értelmezett a mouse-over, korlátozott JavaScript, korlátozott / nem létező Java támogatás). Nem feltétlenül csak mobiltelefonra kell gondolni, hiszen internetezni lehet már a PDA-n, játékkonzolon, TV set-top-boxon, vagy akár hűtőszekrényen is.

Egy internetbank tervezésekor és implementálásakor tehát azt is figyelembe kell venni, hogy az alkalmazás előre nem gondolt körülmények között is, tehát pont az említett eszközökön is működni tudjon: alkalmazza a “graceful degradation” — fokozatos szolgáltatáscsökkenés elvét.

Mégegyszer: nem az a cél, hogy a (jelenleg) marginálisan használt eszközökre optimalizáljon mindenki, hanem az, hogy a szolgáltatások alaphalmaza ezeken is működni tudjon. További információért ajánlom Doransky: Mobil-internet stratégia c. cikkét.

Persze, egy döntéshozónak nehéz előadni, hogy olyan fejlesztéseket kell végrehajtani a rendszereken, aminek a használata a statisztikai hibahatár alatt van. Egy felhasználó csak akkor fogja igénybe venni az alternatív eszközt, amikor nincs PC a közelben, mégis intézni kell valamit, vagy legalább információt kell szerezni. Egy évben egyszer. De akkor nagyon kell.

Mennyit ér az, hogy egy feledékeny ügyfél az utazása előtti utolsó pillanatban fel tudja tölteni a mobiltelefonján használt internet bankban a hitelkártyája egyenlegét?

Nézzünk egy gyors statisztikát a böngésző-felhasználási adatok alapján (rankings.hu, illetve adverticum.com adatai alapján), hogy az egyes problémakör mennyire tapos bele a felhasználók lelkivilágába. A felhasználó gépén / eszközén:

Ha az ügyfél nagyon szorult szituációba kerül, úgyis talál valamilyen kerülőutat (még ha fájni is fog neki — például kiadja a jelszavát), de ha egyszerű és elegáns megoldás tudunk neki prezentálni, csak megerősíti a bankba vetett bizalmát. És manapság a bizalom az egyik legfontosabb dolog: nehéz kiérdemelni, könnyű elveszteni.

Legközelebb azzal foglalkozunk, hogy kik elől kell elhárítani az akadályokat, kik az internet bank felhasználói.

Források: