Szeptember végén - november elején több bank is kiírta a portáljára a szokásos szöveget: “Kedves ügyfeleink, felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az internet bank szolgáltatásai a xxxx.xx.xx-tól yyyy.yy.yy-ig nem lesznek elérhetőek” - általában hosszú hétvégéken.

Ügyfél szempontból miért is fontos ez? Ha nincs internetbank, akkor nincs bank se. Ha nem töltöm fel idejekorán a hitelkártyámat / kártyaszámlámat, akkor nem férek hozzá a pénzemhez. Nem tudok tankolni, vásárolni, semmit sem tudok csinálni.

Persze, a fórumokon az ilyen eseteknél lehet olvasni az okos tanácsokat: oda kell figyelni, el kell olvasni, stb… Ez hibás megközelítés.

Véleményem szerint a helyes hozzáállást Steve Krug könyvének címe sűríti egy mondatba: “Don’t make me think”. Nem akarok elolvasni semmit. Nem akarok felkészülni semmire. Azt akarom, hogy a szolgáltatás működjön. Emiatt, egy olyan világban, amikor a pénzügyi rendszer minden résztvevője azon sajnálkozik, hogy a készpénzkímélő megoldások használata (értsd: bankkártya) nem elég elterjedt, nem szerencsés kihúzni a kártya használatához kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások (pl.: kártyalimit módosítás, letiltás, egyenlegfeltöltés, átvezetés) alól a talajt.

Verziót váltani viszont muszáj. Fel kell tölteni a hibajavításokat, új funkciókat kell élesbe állítani, el kell végezni az infrastruktúra elemeinek frissítését. Szerencsésebb esetben néhány órás leállással meg lehet úszni a dolgot, rosszabb esetben több napra kiesik a rendszer.

Jól megtervezett alkalmazások esetén a verzióváltás nem jelenthet különösebb gondot - szinte szolgáltatás-kiesés nélkül végre lehet hajtani, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy az internet-bank sohasem működik önálló alkalmazásként, mindig egy integrált rendszer része. Ez maga után vonja, hogy a kapcsolódó rendszerek leállása hatással van az internet-bank rendelkezésre állására is. A legtöbb helyen az üzemeltetés - feladatához híven - a biztonságra törekszik: ha lehet, akkor inkább legyen leállítva minden, minthogy “járó motor” mellett kelljen bütykölni.

Mi lehet a megoldás? El kell érni, hogy az internet bank ÉS a kapcsolódó rendszerek verzióváltási ideje radikálisan csökkenjen, lehetőleg nullára. Előkészített, elő-verzióváltott rendszerek, cluster-lábak egyedi átállásával, az architektúra hibatűrő viselkedésére való felkészítésével csodákat lehet tenni.

Mit nyernek a felhasználók? Alapesetben csak annyit, hogy a rendszer biztonságosan működik tovább, igazából semmi látványos. Viszont, a legtöbb esetben új szolgáltatásokkal is megajándékoz a bank. A teljesség igénye nélkül néhány újdonság:

Jó látni, hogy az internet bankon keresztül egyre több szolgáltatást lehet igénybe venni. A fejlesztést leginkább az előrehaladás kényszere vezérli, de sokkal nagyobb mértékben előremutató dolog, mint azt gondolnánk: egy-egy új szolgáltatás kivezetésénél a bank rákényszeríti saját magát arra, hogy rendet tegyen saját háza táján. Ez hosszú távon a bank és az ügyfelek érdeke is - már csak ezért is megéri elviselni a verzióváltásokkal járó kellemetlenségeket.